Gerontius Dröm -  Edward Elgar
Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, Stockholm

fredag 18 och llördag 19 oktober 2019

Det är en stor händelse när Berwaldhallen under Daniel Harding nu för första gången framför Edward Elgars magnifika oratorium Gerontius dröm. Verket räknas bland Elgars främsta och tre internationellt välrenommerade sångare bär upp solistpartierna: Tenoren Andrew Staples, som nyligen spelat in Gerontius dröm med Staatskapelle Berlin och Daniel Barenboim, mångsidige barytonen Simon Keenlyside som liksom Staples gästat Berwaldhallen flera gånger tidigare, och den hyllade mezzosopranen Ann Hallenberg.

Det ligger en viss ironi i att engelsmannen Elgar fick gå omvägen via Tyskland för att få till stånd ett fullödigt uppförande av sitt oratorium medan tonsättare som Mendelssohn och Dvořák tvärtom vände sig till England för att få Elias respektive Den heliga Ludmila uruppförda där. Uruppförandet av Gerontius dröm i Birmingham den 3 oktober 1900 var nämligen ett misslyckande. Musiker och kritiker såg storheten i verket, men förberedelserna var bristfälliga: Körledaren hade avlidit under repetitionen, kören behärskade inte musikens komplexitet och dessutom var solisterna mediokra. Elgar själv rasade: ”Jag har alltid sagt att Gud var emot konst… Jag har för en gångs skull tillåtit mig att öppna mitt hjärta, men det är nu för alltid stängt för varje religiös känsla och ädel impuls!”

Det var när Hans Richter, som dirigerat Elgars genombrottsverk Enigmavariationerna året innan, tog Gerontius dröm till Düsseldorf som verket slog igenom. Där framfördes det både 1901 och 1902 med Elgar själv närvarande och Richard Strauss hyllade denna engelska musikens förnyare.

Gerontius dröm är Elgars andra av sammanlagt fyra oratorier. Elgar, som var troende katolik, hade själv valt en populär dikt av den katolske kardinalen John Henry Newman som skildrar en mans möte med Gud efter döden. Första delen skildrar den ångestfyllde Gerontius, egentligen ”gammal man”, döende i kretsen av sina vänner. De ber till Maria, apostlarna och änglarna om nåd för hans själ. En präst uppmanar honom att gå vidare: ”Go forth upon thy journey, Christian soul!” I andra delen vägleds Gerontius själ av en ängel till mötet med Gud. Ångesten försvinner, men utanför Domen samlas onda andar och demoner för att ta med de dömda till Helvetet. Ängeln som besökte Jesus i Getsemane utlovar glädje, men även smärtan i Jesu lidande. Från jorden manar röster: ”Be merciful, be gracious; spare him, O Lord.”

Text: Henry Larsson

Medverkande

Sveriges Radios Symfoniorkester

Radiokören

Mikaeli kammarkör

S:t Jacobs vokalensemble

Sam Evans, kormästare

 

Daniel Harding, chefsdirigent

Ann Hallenberg, mezzosopran

Andrew Staples, tenor

Simon Keenlyside, baryton

 

  • Facebook - White Circle
  • Spotify - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube - White Circle